Mały Odkrywca – informacje ogólne

Celem kursu jest nauczenie dzieci czytania w podstawowym zakresie słownictwa, zbudowanie przekonania, że czytanie jest przyjemne i użyteczne, rozwinięcie inteligencji poznawczej i emocjonalnej oraz wzmocnienie koncentracji, pamięci i chęci odkrywania otaczającego je świata. Poprzez gry i zabawy z wyrazami Dziecko uczy się czytać proste książeczki. Każda książeczka opisuje jakąś ciekawostkę przyrodniczą lub geograficzną.

Praca z Dzieckiem wygląda następująco:

Trener na zajęciach wprowadza słowa użyte w książeczce. Rodzice utrwalają słownictwo w domu poprzez gry w memo, domino, literabble oraz poprzez krótkie ekspozycje tablic z wyrazami (wszelkie potrzebne materiały rodzice otrzymują od Akademii). Dzięki tym grom Dziecko nie tylko uczy się czytania, ale również ćwiczy swoją pamięć, inteligencję i koncentrację. Gry i zabawy angażują i sprawiają, że Dziecko nie podejrzewa nawet, że się uczy. Dziecko opanowuje umiejętność czytania spontanicznie, z entuzjazmem i radością.

W wieku przedszkolnym mózg intensywnie rozwija się i kształtuje swoje struktury. To okres dużej elastyczności i plastyczności mózgu. Dzieci w tym wieku mają niezwykle rozwinięty intelekt (szacuje się, że IQ dziecka wynosi około 500 pkt.). Dlatego każda stymulacja dokonana w tym wieku pozostawia trwałe ślady w strukturach neuronalnych mózgu dziecka.

Przedszkolaki uczestniczące w tego typu programach znacznie lepiej radzą sobie w szkole z czytaniem, mają szerszy zakres wiedzy, dzięki czemu są bardziej pewne siebie, co najczęściej przekłada się na dobre relacje z rówieśnikami i lepsze oceny.

 

MAŁY ODKRYWCA "Zaczarowany Zajączek" - Program dla dzieci 3-4 letnich

Program wykorzystuje niezwykły potencjał intelektualny dzieci, które są w wieku przedszkolnym. Podczas zabaw i doświadczeń dzieci uczą czytania swoje misie, przez co mimowolnie same nabywają tę umiejętność. Dzieci uczą się nie wiedząc o tym. Poprzez eksperymenty chemiczno-fizyczne i poznawanie zwykłych – ale niezwykłych zjawisk, z którymi stykamy się na co dzień, rozbudzają w sobie fascynację i chęć poznawania świata.

Program podzielony jest na 8 książeczek, które dziecko, poprzez zabawę, uczy się czytać. Każda książeczka porusza jakieś ciekawe zagadnienie, dotyczące otaczającego świata. Zanim dziecko dostanie książeczkę, zapoznaje się najpierw z wyrazami, z których zbudowana jest treść książeczki, a później eksperymentuje z nimi.

W programie dla dzieci młodszych pojawia się postać tajemniczego „Zaczarowanego Zajączka”. Zajączek, pisząc listy do dzieci, inspiruje maluchy do przeprowadzania eksperymentów i badań. Niektóre z nich obrazują celowość codziennych, drobnych działań - obserwacja napięcia powierzchniowego wody, eksperyment z olejem i z wodą mydlaną, ukazuje maluchom zasady higieny osobistej i konieczność mycia rączek. Eksperyment ze śliną i chlebem pokazuje, że warto myć zęby po posiłku. Demonstracja przemiany energii elektrycznej i kinestetycznej w energię cieplną i uświadomienie dzieciom ciepła ich ciała, obrazuje konieczność ochrony tego ciepła i sensowność ubierania się. Podczas zajęć jest dużo ruchu. Dzieci utrwalają wyrazy, nosząc je zawieszone na szyi, skacząc po nich jak po kamieniach np. przechodząc przez rwący strumień, bawiąc się w ciepło/zimno czy w chowanego. Maluchy poznają literki, ale tylko w wyrazach, z którymi są związane emocjonalnie, np. pierwsza litera swojego imienia, imienia mamy i taty.

 

Program przewiduje 26 spotkań dla dzieci (terminy w tabelce), raz w tygodniu 2 x po 45 min.

Program obejmuje 4 warsztaty dla rodziców (4 spotkania po 2 godz.).