Mądre Dziecko – informacje ogólne

Jest to program, podczas którego Dziecko pracuje i rozwija się na wielu płaszczyznach. Jego celem jest osiągnięcie stanu, w którym Dziecko dobrze radzi sobie w szkole, to znaczy: ma dobre oceny, uczy się bez lęku, ma dobre kontakty z rówieśnikami oraz zdrowe (nienarcystyczne) poczucie pewności siebie. Cele te są zrealizowane zgodnie z najnowszym tzw. trójramiennym modelem edukacyjnym, w którym wpływ na efektywność nauczania u dziecka ma w równym stopniu nauczyciel, dziecko i rodzic.

Wyniki osiągane przez dziecko w szkole podstawowej najczęściej determinują jego poczucie własnej wartości. Są albo motorem, albo hamulcem aktywności życiowej dziecka. Dlatego im sprawniej dzieci posługują się nowoczesnymi technikami pracy umysłowej, tym lepsze wyniki osiągają w szkole. W rezultacie mają też większe poczucie własnej wartości, lepszą motywację do nauki i chęć rozwijania swoich zainteresowań.

Cele realizujemy następującymi metodami:

1. PODNIESIENIE SPRAWNOŚCI I JAKOŚCI CZYTANIA U DZIECKA.

Sprawne czytanie zawsze przyczynia się do lepszego funkcjonowania dziecka w szkole. Aby Dziecko mogło sprawniej i efektywniej czytać, pracujemy z nim nad rozwojem jego wrodzonych możliwości związanych z wyobraźnią i twórczym myśleniem, zdolnością do koncentracji i zapamiętywaniem. Na każdych zajęciach Dziecko rozwiązuje zadania logiczne i matematyczne, co rozwija jego intelekt i przyczynia się do lepszego rozumienia czytanych treści.

2. TRENING PAMIĘCI I TECHNIK PAMIĘCIOWYCH.

Trening ten uaktywnia kreatywność i mocno rozbudowuje wyobraźnię dziecka. Dziecko w krótkim czasie zaczyna zapamiętywać duże ilości informacji, bawiąc się przy tym w wymyślanie śmiesznych historyjek. Dzięki tym ćwiczeniom Dziecko nabiera zaufania do siebie i swoich zdolności. Owocem tego jest większa pewność siebie i lepsze radzenie sobie Dziecka w szkole.

3. EKSPERYMENTY NAUKOWE.

Każdy tekst w podręczniku opisuje ciekawe zjawisko z dziedziny biologii, chemii lub fizyki. Dzieci przed przeczytaniem tekstu wykonują szereg eksperymentów naukowych. Bawią się światłem, rozszczepiają je na kolory tęczy, obserwują załamanie się światła. Badają zjawisko fotosyntezy u roślin. Dzieci dowiadują się, dlaczego mamy różne pory roku, poznają gwiazdozbiory, hodują rośliny i obserwują, jak różne warunki zewnętrzne (światło, woda) wpływają na ich rozwój. Teksty i eksperymenty pobudzają ciekawość i pasję do uczenia się dziecka. Entuzjazm podczas uczenia się w bardzo dużej mierze zależy od tego, na ile „głodne” wiedzy jest dziecko.

4. DOCIERANIE DO ZASOBÓW.

Każde dziecko jest inteligentne i mądre. Program Mądre Dziecko jest skonstruowany tak, żeby Dziecko wraz z trenerem mogło odkryć swoje możliwości i talenty. Im bardziej Dziecko jest świadome swoich zasobów, tym ma więcej pewności siebie. Jest to warunek konieczny, żeby Dziecko mogło odnosić sukcesy w szkole bez stresu. Trening docierania do zasobów jest aktywnie wspomagany przez rodziców, którzy w tym zakresie są szkoleni przez psychologów i pedagogów Akademii Nauki. Trening ten daje dużo radości i satysfakcji. Przekłada się nie tylko na oceny w szkole, ale również na ogólne radzenie sobie dziecka w różnych sytuacjach życiowych, relacjach z rówieśnikami i z rodzicami.

 

 

MĄDRE DZIECKO "Przygoda na planecie Tina" - Program dla dzieci z klas 1 i 2

Jest to program specjalnie skonstruowany dla dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w szkole i na ścieżce czytania.

Program kładzie nacisk na umiejętności szkolne. Dzieci uczą się posługiwać narzędziami z zakresu Map Myśli, technik pamięciowych i biegłego czytania. Dzieci odkrywają własny potencjał i zdolności dzięki temu budują wewnętrzne przekonanie „dam radę w każdej sytuacji”.

Osnowę programu tworzą tematy prezentujące dzieciom wiedzę o otaczającym świecie. Dzięki eksperymentom i doświadczeniom w dziecku budzi się pasja poznawania i fascynacji światem, zadawania pytań, a co za tym idzie - samodzielnego uczenia się. Na każdych zajęciach dziecko może zobaczyć lub samodzielnie poeksperymentować na kilka sposobów z określonym zjawiskiem przyrodniczym. Ma okazję zbudować silnik elektryczny, stopić cynę, (aby dowiedzieć się, jak dawniej robiono miecze i co to jest punkt topnienia), zaobserwować parowanie wody i osadzanie się kryształów soli. Dzieci produkują dwutlenek węgla, robią z niego gaśnicę i obserwują go w swoim oddechu. Dowiadują się również, że to właśnie dzięki dwutlenkowi węgla rośnie ciasto (pieczemy wtedy pyszne bułeczki). Wulkan wyrzucający lawę i płyny zmieniające kolor w „magiczny” sposób ukazują dziecku reakcje chemiczne kwasów i zasad. Fizyka i chemia stają się dla dziecka dzięki takim zajęciom bliskie. Dziecko buduje w sobie przekonanie, że otaczający świat jest ciekawy, a poznawanie go jest fascynującą grą. Ponieważ dziecko uczy się całym ciałem, ma okazję zaangażować i włączyć wszystkie swoje zmysły, pokazuje pantomimy, rysuje i lepi z plasteliny. Dziecko poradzi sobie w szkole i życiu, jeśli będzie posiadało wewnętrzne przekonanie "dam sobie radę, mam wystarczająco dużo zasobów, talentów, żeby sobie zawsze poradzić". Dzieci słuchają krótkich bajek terapeutycznych, które wprowadzają je do rysowania i uświadamiania sobie swoich mocnych stron, zalet. Dzieci uwielbiają te zajęcia.

Cały program ubrany jest w fabułę, która uatrakcyjnia zajęcia, daje możliwość motywowania dzieci do treningowego wysiłku. Na Ziemi ląduje statek kosmiczny, który ma awarię. Tinianie, istoty bardzo podobne do ziemskich dzieci  nawiązują kontakt z grupą ziemian (tymi ziemianami są dzieci uczestniczące w kursie). Dzieci wcielają się w różne role, poznają zwyczaje Tinian, pomagają Tinianom zrozumieć zjawiska, które mają miejsce na planecie Ziemia. Dzieci uczestniczą w naprawie statku i poznają przy tym zasady mechaniki klasycznej, aerodynamiki i chemii. Dzieci wykonują różne ciekawe eksperymenty naukowe, poznają techniki pamięciowe, doskonale się przy tym bawiąc. Listy od Tinian angażują dzieci do różnego rodzaju gier i zabaw rozwijających intelekt, koncentrację i osobowość dziecka.

Program przewiduje 26 spotkań dla dzieci, raz w tygodniu 2 x po 60 min.

Program obejmuje 4 warsztaty dla rodziców (4 spotkania po 2 godz.)